onderwijs op maat

voor hoogbegaafde leerlingen

Klas M4

Cnopius Klas M4

Prikbord met informatie bestemd voor leerlingen en ouders van groep M4, die op dinsdag bijeen komt.

Leerkracht: Berthine Boorsma-Navest

Cnopius tijdens de lockdown

Alle informatie over hoe Cnopius zal verlopen tijdens de lockdown gaat per mail naar de ouders en scholen van deelnemende leerlingen. Mocht u geen mail hebben gehad, dan vragen wij u om contact op de nemen met de betreffende Cnopiusleerkracht van uw kind/leerling.  


Elke week meenemen:

Russisch map

Schoolwerk map

Planner (agenda) (alleen groep 6)

Etui


Tijdens de lockdown: 

Elke dinsdag van 10.30 tot 11.30 uitleg over het schoolwerk en een Cnopius thuiswerkopdracht. Deelnemen kan via de link in Google Classroom. 


Schoolwerk en huiswerk:

Schoolwerk: 

Dinsdag 18 mei:

Afmaken gedicht of schrijfopdrachten en breinkraker.

Bedenken raadsels. 

Opdracht en eisen, zie classroom. 

  

Huiswerk: Dinsdag 11 mei


Toets thema dieren maken (zie link in classroom)

 



Eerder schoolwerk:

Dinsdag 11 mei:

Gedicht of schrijfopdrachten en breinkraker. Opdracht, planning en eisen, zie classroom.  

Dinsdag 20 april:

Creatief denken. Opdracht, planning en eisen, zie classroom.  

Dinsdag 13 april

Pizzales en Dat ik nog rotter dam.... afmaken. 

Dinsdag 6 april

Pizzales coördinaten. 

Je hoeft het niet in te leveren, want je maakt het gewoon in je map. Bewaar het goed voor als we weer bij Cnopius zijn en hou je map volgende week tijdens de online les bij de hand.

Uitleg en eisen staan in classroom.

Dinsdag 30 maart: 

Taal - Dat ik nog rotter dam...

Je hoeft het niet in te leveren, want je maakt het gewoon in je map. Bewaar het goed voor als we weer bij Cnopius zijn en hou je map volgende week tijdens de online les bij de hand.

Uitleg en eisen staan in classroom. 

Dinsdag 23 maart:

Creatief denken:

Opdracht 1 is 'Fruit om mee te spelen'
Opdracht 2 is 'Zet je aan het denken'
Beide opdrachten heb je in het boekje creatief denken zitten wat in je blauwe schoolwerkmap zit. (Het boekje met De gevaarlijke vallei op de voorkant.)

Ik wil kunnen zien dat je met aandacht aan de opdrachten hebt gewerkt.

30 minuten: Fruit om mee te spelen - 3 spellen verzinnen en in klad noteren of tekenen
30 minuten: Fruit om mee te spelen - 3 spellen netjes uitwerken (schrijven en/of tekenen)
30 minuten: Zet je aan het denken - opdracht 4 + nog één van de opdrachten
30 minuten: Zet je aan het denken - opdracht 7 + nog één van de opdrachten

Je hoeft het niet in te leveren, want je maakt het gewoon in je map. Bewaar het goed voor als we weer bij Cnopius zijn en hou je map volgende week tijdens de online les bij de hand.

Uitleg staat in classroom.

 

Dinsdag 16 maart:

2 uur werken aan het project:

Vragen afmaken/verbeteren en deze fase afronden. 

Uitleg en het document om in te werken staan in classroom. 

 

Dinsdag 9 maart:

2 uur werken aan het project:

- vergelijksvragen afmaken of verbeteren als je feedback hebt gekregen.

- categoriseervraag maken of verbeteren als je feedback hebt gekregen.

- volgordevraag maken of verbeteren als je feedback hebt gekregen.

Uitleg en het document om in te werken staan in classroom. 

 

Dinsdag 2 maart:

2 uur werken aan het project:

- vergelijksvragen afmaken of verbeteren als je feedback hebt gekregen.

- categoriseervraag maken of verbeteren als je feedback hebt gekregen.

- volgordevraag

Uitleg en het document om in te werken staan in classroom. 

 

Dinsdag 16 februari

2 uur werken aan het project:

- vergelijksvragen afmaken of verbeteren als je feedback hebt gekregen.

- categoriseervraag maken

Uitleg en het document om in te werken staan in classroom. 

 

Dinsdag 9 februari

2 uur werken aan het project:

30 minuten vergelijken vlaggen van de 2 landen

3x 30 minuten vergelijken klimaat van de landen 

Tijd over? Vergelijk het landschap van de landen. 

Uitleg en document om in te werken: zie classroom. 

 

Dinsdag 2 februari

1,5 uur Creatief denken, Be creative boekje: Eigen stijl

30 min: opdracht 1, 2 en 3

30 min: opdracht 4, 5 en 6

30 min: opdracht 7 en 8

En 30 minuten: eigen project landen. 

Uitleg en eisen: zie classroom. 

Daarnaast vul je het eigen deel van het rapport in. 

 

Dinsdag 26 januari

Groep 5

Kien - De bergtocht

Planning:
30 minuten: opdracht 1, 2, 3 en 4.
30 minuten: opdracht 5 en 6.
30 minuten: opdracht 7 en 8.
30 minuten: opdracht 9 en 10.

Eisen: - Netjes en verzorgd
- Berekeningen opschrijven (Niet alleen het antwoord, ik wil weten hoe je het uitgerekend hebt. Dat mag ook op kladpapier, dan moet je het kladpapier bewaren.)

Groep 6

Kien - De camping

Planning:
30 minuten: opdracht 1, 2 en 3.
30 minuten: opdracht 4 en 5.
30 minuten: opdracht 6 en 7.
30 minuten: opdracht 8.

Eisen: - Netjes en verzorgd 
- Berekeningen opschrijven (Niet alleen het antwoord, ik wil weten hoe je het uitgerekend hebt. Dat mag ook op kladpapier, dan moet je het kladpapier bewaren.)

 

 

Dinsdag 19 januari

Leren leren - fiets. 

Opdrachten en eisen staan in classroom. 

30 min: opdracht 1 

30 min: opdracht 2: eerste 4 vragen bedenken

30 min: opdracht 2: 3 vragen

30 min: opdracht 2: 3 vragen

 

Dinsdag 12 januari

Taal - Goeiemoggel

Eisen:

Zie opdrachtblad in Classroom. 

30 min: opdracht 1 tekst kiezen en starten met veranderen

30 min: opdracht 1 afmaken

30 min: opdracht 2

30 min: opdracht 3

Inleveren als we weer fysiek lesgeven bij Cnopius, dus goed bewaren in je map!

 

 

 

Dinsdag 5 januari

Kies 1 of meerdere opdrachten van het blad met kerstopdrachten. Het blad heb je gekregen of is per mail naar jouw ouders verzonden. (Het staat ook in classroom.) 

Eisen: zie blad.

 

 

Dinsdag 15 december 

Creatief denken - Fantasalië 

Maak jouw onderdeel of onderdelen. (Je hebt opgeschreven wat jouw onderdeel is, zie de opdracht.)

Werk 2 uur aan de opdracht, ben je eerder klaar, werk dan aan een opdracht van de verrijkingskalender.

Maak je eigen planning voor jouw onderdelen.

Bijvoorbeeld:

Woensdag: 20 minuten brainstormen en ideeën opschrijven

10 minuten beste idee kiezen (het beste idee is origineel bedacht, kan goed uitgewerkt worden en is door een ander goed te begrijpen).

Donderdag: 30 minuten: idee uitwerken en kladversie maken

Vrijdag: 30 minuten: werken aan nette versie

Maandag: 30 minuten: nette versie afmaken.

Eisen: 

- Brainstorm ideeën opschrijven en meenemen

- Netjes en verzorgd

- Origineel bedacht

- Een ander kan het begrijpen 

 


Eerder huiswerk Russisch:

Huiswerk: Dinsdag 20 april

- Les 3 thema (huis)dieren bekijken (zie classroom)
- Draaikaartjes maken van de zinnen van les 1 en 2 
- Zinnen les 1 en 2 leren van Russisch naar Nederlands (oefen ook met de volgorde)
- Werkblad na les 3 maken 
- Oefenen met het kahoot (hoeft niet, mag wel) (zie classroom)

 

Huiswerk: Dinsdag 30 maart

- Les 1 thema (huis)dieren bekijken (zie classroom)
- Draaikaartjes maken van de woorden van les 1 
- Woorden les 1 leren van Russisch naar Nederlands en Nederlands naar Russisch
- Werkblad na les 1 maken 
- Oefenen met het spelletje (zie classroom)
Toets thema weer en seizoenen maken uiterlijk 22 maart.

 

Dinsdag 16 maart

- Les 3 thema weer en seizoenen bekijken (zie classroom)
- Werkblad les 2 nakijken (zie classroom)
- Draaikaartjes maken van de zinnen van les 1 en 2 
- Zinnen les 3 leren van Russisch naar Nederlands 
- Werkblad na les 3 maken 
- Oefenen met de spelletjes (zie classroom)
- Woorden en zinnen les 1 en 2 leren (woorden NL-RUS en RUS-NL, zinnen RUS-NL)
TOETS op 16 maart. 

 

Dinsdag 2 maart

- Les 2 thema weer en seizoenen bekijken (zie classroom)
- Werkblad les 1 nakijken (zie classroom)
- Draaikaartjes maken van de woorden van les 2 
- Woorden les 2 leren van Russisch naar Nederlands en Nederlands naar Russisch
- Werkblad na les 2 maken 
- Oefenen met de spelletjes (zie classroom)

 

Dinsdag 9 februari 

- Les 1 thema weer en seizoenen bekijken (zie classroom)
- Draaikaartjes maken van de woorden van les 1 
- Woorden les 1 leren van Russisch naar Nederlands en Nederlands naar Russisch
- Werkblad na les 1 maken 
- Oefenen met de spelletjes (zie classroom)
Toets thema feestdagen maken uiterlijk 29 januari.

 

Dinsdag 26 januari:

- Les 3 bekijken (zie classroom)
- Draaikaartjes maken van de zinnen 
- Zinnen leren van Russisch naar Nederlands
- Werkblad na les 3 maken
- Oefenen met de spelletjes (zie classroom)
- Woorden blijven leren

Op 26 januari krijg je een toets over dit thema. 

 

 

Dinsdag 12 januari:

1. Leren woordjes les 1 en 2 Ned - Rus en Rus - Ned.

2. Maken werkblad na les 1 en na les 2. 

Extra (vooral voor groep 6): Leren extra woorden les 1 en les 2.

Dinsdag 5 januari:

Draaikaartjes maken thema 3 les 2: Feestdagen

 

 

 

Russisch:

WEBSITES waarmee je extra kunt oefenen

Uitspraak met filmpjes https://www.youtube.com/watch?v=VKzRy71Q5hk&list=PLKlgCQFiwJYzqtur-HHc49DSfwC8H-b3Y

Alfabet oefenen: http://www.languageguide.org/russian/alphabet/

Een liedje om de letters te oefenen: Azbuka liedje: https://www.youtube.com/watch?v=Ospk9ztrHFk&src_vid=WMg73VnT4DE&feature=iv&annotation_id=annotation_766504023

Getallen liedje: https://www.youtube.com/watch?v=SJyOpa_jbck