Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafde leerlingen laten in meer of mindere mate de volgende kenmerken zien:
♦ hoge intellectuele capaciteiten (met een IQ van minimaal 130)
♦ een grote mate van creativiteit
♦ een groot doorzettingsvermogen
♦ een grote exploratiedrang
♦ een grote verbale vaardigheid
♦ analytisch vermogen
♦ een goed geheugen
♦ een hoog leertempo (over de gehele linie een ontwikkelingsvoorsprong van ruim een jaar of meer)
♦ een grote algemene ontwikkeling
Onze visie
Om de eigenschappen van hoogbegaafde leerlingen verder te ontwikkelen geeft het reguliere programma van de basisschool onvoldoende impulsen.
Er wordt weinig tot geen inspanning gevraagd van deze leerlingen, waardoor ze zelden moeite hoeven te doen om een doel te bereiken. Om te komen tot optimale leerresultaten is het ook voor hoogbegaafde leerlingen nodig om leervaardigheden op te doen met taken op niveau.
Bij gebrek aan aandacht voor de ontwikkeling van de persoonlijkheid van de hoogbegaafde leerling kunnen zich hardnekkige problemen ontwikkelen (zoals bijvoorbeeld demotivatie, faalangst of aanpassing aan groepsgenoten).
Hoogbegaafden moeten leren omgaan met hun capaciteiten, ook in de omgang met leeftijdsgenoten en volwassenen, om een reëel zelfbeeld te ontwikkelen.